Choix de publications communes

Articles

Richard, P.R., Fortuny, J.M., Gagnon, M., Leduc, N., Puertas, E. et Tessier-Baillargeon, M. (2011). Theoretical Fundaments for an Intelligent Tutorial System Towards the Learning of Geometry at a High School Level. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 43(4), 425-439.

Richard, P.R., Cobo, P., Fortuny, J.M. et Hohenwarter, M. (2009). Training teachers to manage problem-solving classes with computer support. Journal of Applied Computing, 5(1), 38-50.

Cobo, P., Fortuny, J.M., Puertas, E. i Richard, P.R. (2007). AgentGeom : a multiagent system for pedagogical support in a geometric proof problem. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 12, 57-79.

Richard, P.R. et Fortuny, J.M. (2007). Amélioration des compétences argumentatives à l’aide d’un système tutoriel en classe de mathématique au secondaire. Annales de didactique et de sciences cognitives, 12, 83-116.

Actes de colloque ou séminaire

El-Khoury, S., Richard, P., Aïmeur, E. & Fortuny, J. (2005). Development of an Intelligent Tutorial System to Enhance Students’ Mathematical Competence in Problem Solving. In G. Richards (Ed.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2005 (pp. 2042-2049). Chesapeake, VA: AACE.

Fortuny, J.M., Gagnon, M., Gauthier, J., Leduc, N., Puertas, E., Richard, P.R., Rosu, C. et Tessier-Baillargeon, M. (2010). Theoretical Fundaments for an Intelligent Tutorial System Towards the Learning of Geometry at a High School Level. Actes en ligne de la Interoperable Interactive Geometry Conference (I2GEO 2010), 14 p. Hluboká nad Vltavou, République Tchèque.

Richard, P.R. (2012). Évolution d'un système tutoriel pour l'apprentissage de la géométrie. Commission Inter IREM informatique et mathématiques. Paris.

Richard, P., Cobo, P., Fortuny, J. & Hohenwarter, M. (2008). Training teachers to manage problem-solving classes with computer support. In Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008 (pp. 3520-3530). Chesapeake, VA: AACE.

Richard, P.R., El-Khoury, S., Fortuny, J.M. et Aïmeur, E. (2006). Système tutoriel pour le développement des compétences lors de problèmes de preuve. Actes de l’Espace mathématique francophone 2006. Sherbrooke.

Richard, P. & Fortuny, J. (2006). Improvement of argumentative competence by means of an ITS in math class at secondary school. In E. Pearson & P. Bohman (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2006 (pp. 1429-1436). Chesapeake, VA: AACE.

Richard, P. & Fortuny, J. (2007). An ITS at secondary school conceived from the didactic of mathematics that integrates the approach by competences to the mathematical knowledge. In C. Crawford et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2007 (pp. 3325-3332). Chesapeake, VA: AACE.

Richard, P., Fortuny, J., Cobo, P. & Puertas, E. (2004). Pedagogical Support in the Solving and Proving of a Geometry Problem trough Interactions with an Agent Tutor. In G. Richards (Ed.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2004 (pp. 2120-2126). Chesapeake, VA: AACE.

Richard, P., Fortuny, J., El-Khoury, S. & Aïmeur, E. (2005). An Open Architecture to Improve Mathematical Competence in High School. In P. Kommers & G. Richards (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2005 (pp. 3395-3402). Chesapeake, VA: AACE.

Richard, P., Fortuny, J., Hohenwarter, M. & Gagnon, M. (2007). geogebraTUTOR : une nouvelle approche pour la recherche sur l’apprentissage compétentiel et instrumenté de la géométrie à l’école secondaire. In G. Richards (Ed.), Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2007 (pp. 428-435). Chesapeake, VA: AACE.

Richard, P.R., Fortuny, J.M., Cobo, P. et Aïmeur, E. (2003). Stratégie argumentative et système tuteur pour l’apprentissage interactif de la géométrie. Actes de l’Espace mathématique francophone 2003. Tozeur, Tunisie.

Richard, P.R., Leduc, N., Tessier-Baillargeon, M. et Gagnon, M. (2010). Contribution of a computer algebra system (CAS) in the solving of problems in geometry with the help of an emerging tutorial system. Actes et diaporamas électroniques en ligne du Computer Algebra and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Education (CADGME 2010). Hluboká nad Vltavou, République Tchèque.

Tessier-Baillargeon, M., Leduc, N., et Richard, P.R. (2011). Développement expérimental d’un système tutoriel pour l’apprentissage de la géométrie à l’école secondaire. Actes du Colloque formation à la recherche en didactique des mathématiques, 13 p. Montréal.

Tessier-Baillargeon, M., Leduc, N. et Richard, P.R. (2011). Niveaux d’intervention enseignante pour le développement d’un système tutoriel : une expérience didactique à l’école secondaire avec le système géogébraTUTOR. Actes des journées mathématiques 2011 de l’École Normale Supérieure de Lyon (IFÉ 2011), Institut Français de l'Éducation (pp. 201-208), Lyon.